Σελίδες

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016

Μουσική βραδυά στήν "Μικρή Επίδαυρο".

Σήμερα 13.07.2016, με πρωτοβουλία της <ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ> και υπό την αιγίδα του Δήμου, εμφανίστηκε στο θεατράκι της Αγίας Παρασκευής στην Αμφίκλεια, το εξαιρετικό και ¨ψαγμένο¨ γκρούπ με το όνομα ALEXILIO.  Η  <Μικρή Επίδαυρος> της κωμόπολης πλημύρισε από την «ευγένεια ήχου και στίχου,»  όχι αυτονόητο στις μέρες μας, με το συγκρότημα να κερδίζει και να ψυχαγωγεί ουσιαστικά, τους θεατές – ακροατές, ντόπιους αλλά και από την ευρύτερη περιοχή.

Δ.Ι.Καλπύρης
























 

Τρίτη 12 Ιουλίου 2016

H 2η Κιθαριστική Ακαδημία Παρνασσού

«Ξεκινάει με κορυφαία ονόματα της κιθάρας, η 2η Κιθαριστική Ακαδημία Παρνασσού, στο Αγρόκτημα Αμφίκαια, την Τρίτη 12 Ιουλίου 2016.»  
    Με κορυφαία ονόματα της κιθάρας ξεκινάει, η 2η Κιθαριστική Ακαδημία Παρνασσού, στις 12 Ιουλίου του 2016, στο Αγρόκτημα «Αμφίκαια» στην Αμφίκλεια Φθιώτιδας.
Στόχος να προσφέρει στους μαθητές, που θα την παρακολουθήσουν, υψηλές μουσικές γνώσεις και παραστάσεις, μέσα στην απόλυτη ηρεμία και χαλάρωση.
    Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Ακαδημίας, είναι η διεθνούς φήμης κιθαρίστρια, Μάρω Ραζή, που με την συνεργασία του επίσημου προσκεκλημένου της Ακαδημίας Βαγγέλη Μπουντούνη και του Σολίστ της Sony Classical, Προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Κιθαριστών Στέλιου Γκόλγκαρη, δίνουν μια διαφορετική αίγλη στην διοργάνωση.
    Συμμετέχουν τρεις (3) σπουδαίες Κιθαριστικές Ορχήστρες, μέλη της μεγάλης Ελληνικής Κιθαριστικής Ορχήστρας. Πρόκειται για την Κιθαριστική Ορχήστρα Χίου, με Διευθυντή τον Σολίστ & Παιδαγωγό, Γιώργο Αγιάσογλου, την Κιθαριστική Ορχήστρα Καλλιθέας, με Διευθυντή τον πολυβραβευμένο Σολιστ & Μουσικολόγο Γιάννη Μποκέα και την Κιθαριστική Ορχήστρα Νίκαιας, με Διευθυντή τον επίσης Σολίστ και πολυβραβευμένο καθηγητή κιθάρας, Αντώνη Μυτακίδη. Ακόμη θα εμφανισθούν ο Ευρωπαίος Έλληνας κιθαριστής, που ζει και δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά στην Ιρλανδία, Pavlos Kanellakis και το Magico Trio (Γιώργος Γιαννόπουλος, Κωνσταντίνος Σμόνος, Μαρία Βουτσινά). Συγκινητική αναμένεται να είναι η παρουσία του Κώστα Κρανίδη, κιθαριστή που συμμετείχε το 1984, στην πρώτη Κιθαριστική Ορχήστρα του Φεστιβάλ Ρεθύμνου, που είχε δημιουργήσει τότε ο Βαγγέλης Μπουντούνης.

    Οι εκδηλώσεις της Ακαδημίας, περιλαμβάνουν σεμινάρια, διαλέξεις, δημιουργία μουσικών συνόλων, συναυλίες και θα ολοκληρωθούν το τελευταίο βράδυ, με τον Διαγωνισμό των Αριστούχων Σπουδαστών, που θα έχει ως κορυφαίο βραβείο, την πρόσκληση του καλύτερου μαθητή, την επόμενη χρονιά, ως Σολίστ, στην 3η Κιθαριστική Ακαδημία Παρνασσού 2017.






Mουσικό καλοκαιρινό βράδυ.

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2016

Η γιορτή τού Αη-Γιώργη στόν Παρνασσό.

Τό Σάββατο, 9 Ιουλίου, λειτουργήθηκε τό εξωκκλήσι τού Αη-Γιώργη στόν Παρνασσό. Σέ αυτή τήν ανάρτηση επιτρέψτε μου νά γράψω δυό λόγια. Τό εκκλησάκι κτίστηκε περίπου τό 1905 από τήν οικογένεια Στιβακτη [Σκρίκου]. Τσοπάνηδες ήταν καί εκεί γύρω είχαν τό καλοκαιρινό μαντρί τους. Οι τσοπάνηδες τότε δέν έβλεπαν τό Δαδί ούτε τίς μεγάλες ημέρες μιάς καί δέν μπορούσαν νά λείψουνε από τά πραγματά τους. Φτιάχνανε λοιπόν ένα εξωκκλήσι γιά νά ανάβουν τό καντήλι τέτοιες μέρες. Ο δρόμος περνάει μέσα από τά έλατα καί σέ δυό μεριές δέν βλέπεις ούτε ουρανό. Ο επισκέπτης κάνει χίλιες δυό σκέψεις, από φόβο, μέχρι νά βγεί στό ξέφωτο καί ο δρόμος είναι καλούτσικος. Αραγε ο συγχωρεμένος ο μπαρμπα-Μήτσος Στιβακτής πού κουβάλαγε αργότερα αμμοχάλικα καί τσιμέντα  με τόν ταρζάν ,όταν πέρναγε από κεί τί νά σκεφτότανε; Αργότερα ο Γιώργος Δ.Στιβακτής μέ τόν γαμπρό του Ηλία Τσαπρούνη πού ανακατασκεύασαν τόν Αη-Γιώργη τί τραβήξανε γιά νά μεταφέρουν τά υλικά;
Αυτές τίς σκέψεις έκανα αλλά βλέποντας τήν ματιά τής θειάς Αλτάνας πήρα τήν απαντησή μου. Καθαρό βλέμα πού ήξερε τί καί πώς, καμμιά περιττή κίνηση, ήτανε σάν τό σπίτι της γιατί έζησε τίς ταλαιπωρίες τού φτιαξίματος.
Ο παπα-Χρήστος μέ τόν Θόδωρα είχαν αρχίσει τά μεγαλυνάρια καί τά έλατα είχανε στήσει αυτί καί δέν ακουγότανε άχνα. 
Ενα καμπαναριό μέ χειροποίητη καμπάνα από τόν φίλο μου Μήτσο Τσαπρούνη, γιά νά μήν μείνει ακαμπάνιστος ο Αη-Γιώργης, έδωσε τόν τόνο στήν δοξολογία.












Οι απόγονοι τών κτητόρων γιόρταζαν τόν προστάτη τους Αγιο καί σέ καλοδεχόντουσαν στήν γιορτή τους.
Ειλικρινά θά ήθελα νά γράψω δυό λόγια παραπάνω γιά αυτό πού αισθάνθηκα,  θά ήθελα νά γράψω γιά τίς ματιές τών ανθρώπων πού έκαναν ότι περνούσε γιά ευχαριστήσουν τούς επισκέπτες τους, αλλά καί γιά αυτούς πού έκτισαν καί συντήρησαν τόν Αη-Γιώργη σέ εκείνα τά χρόνια.
Χρόνια πολλά.

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016

Η Αγία Ζώνη.

᾿Εξωκκλήσι ἰδιωτικό. Τὸ ἔκτισε ὁ Λουκᾶς Κουντουριώτης τὸ 1881. Ἦ-
ταν Ἁϊβλασιώτης καὶ εἶχε περιουσία. Εἶχε κορίτσια. Ἔταξε γιὰ ἀρσε-
νικὸ παιδί. Ἔκαμε τὸν Γιῶργο Κουντουριώτη. Ὁ ναὸς σκεπάστηκε μὲ
πλάκα τὸ 1970 μὲ μέριμνα τῶν
Πανουργιᾶ, Ἀνανίκα, Κουντουρι-
ώτη. Στὸ ταβάνι ἦταν κρυμμένα
ἀγγλικὰ στρατιωτικὰ ὑλικά. Σή-
μερα φτιάχτηκε καινούρια σκε-
πή. Ἐπίσης ἔγινε καὶ πλακόστρω-
ση. Οἱ διαστάσεις του ναοῦ χωρὶς
τὴν κόγχη εἶναι 9,85×6 μέτρα. Ὅ-
ταν εἰσέρχεται κανεὶς, κατεβαίνει
δύο σκαλιά. Συνηθιζόταν αὐτό.
Θὰ τὸ δοῦμε καὶ σὲ ἄλλα ἐκκλη-
σάκια. Τὸ τέμπλο εἶναι χτιστὸ μέχρις ὀροφῆς, ἔχει δὲ τρεῖς πύλες. Στὸ Ἱερὸ
ὑπάρχει χωνευτήρι. Μπροστὰ στὴν ἁγία Τράπεζα ὑπῆρχαν χωμένες λίρες
ἀπὸ τοὺς ἀντάρτες. Ἄλλα ἀντικείμενα εἶναι τρία μπρούτζινα μανουάλια
καὶ ἕνα νεώτερο σιδερένιο μὲ τρεῖς αἰχμηρὲς ὑποδοχές. Ὑπάρχει καὶ ἕνα μὲ
ἄμμο ἐγχώριας κατασκευῆς. Στὴ μέση ὑψώνεται ὁ πολυέλαιος ποὺ ἀποτε-
τελεῖται ἀπὸ πολλὰ κρύσταλλα. Στὸν περίβολο τοῦ ναοῦ ὑπάρχει τσιμεντέ-
νια τράπεζα μὲ πάγκους. Μεγάλες πουρναριὲς δημιουργοῦν ὡραῖον ἴσκιο.
Νερὸ ἔπαιρνε ἀπὸ τοὺς ἁγίους Ἀναργύρους, γιατὶ εἶναι κοντά. Στὸ δρόμο ὑ-
πάρχει σήμερα μιὰ νεώτερη βρύση. Ἔγινε τὸ 2001. Κάποιος (Χρ. Φαρδέλας)
ἔφερε νερὸ ἀπὸ τὸ βουνό. Δὲν ἔχει πάντα ἀρκετὸ νερό. Τὸ ἐκκλησάκι γιορ-
τάζει στὶς 2 Ἰουλίου, ἂν καὶ ἡ κατάθεση τῆς τιμίας Ζώνης τῆς Παναγίας στὸ
ἑορτολόγιο τιμᾶται στὶς 31 Αὐγούστου. Στὶς 2 Ἰουλίου τιμοῦμε τὴν κατάθε-
ση τῆς τιμίας ἐσθῆτος τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου στὶς Βλαχέρνες.
Παλιὲς εἰκόνες. Ἅγιος Γεώργιος μὲ
ἐπιγραφή: Ἔργον Ἀχιλλίου Κρίθα-
ρη Ἀρχ(ι)μ. Ἐν Πειραιεῖ 1918.
Ἅγιος Νικόλαος μὲ ἐπιγραφή: Ἔρ-
γον Ἀχιλλίου Κρίθαρη Ἀρχμ. 1918.
Καὶ οἱ δύο εἰκόνες εἶναι ζωγραφι-
σμένες σὲ βαρὺ ξύλο πλατύφυλ-
λου εἴδους πάχους 4,5 cm. Δὲν ἔ-
χουν τραβέρσες.
Δέησις μὲ ἐπιγραφή πίσω: Δαδίον
1881. Τὸ ξύλο εἶναι κωνοφόρο καὶ
φέρει τραβέρσες. Πίσω ἔχει ἀσβέστη. Στὴν εἰκόνα αὐτὴ ἔκαναν ἀδελφοποι-
ήσεις.
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος μὲ ἐπιγραφή: Δαπάνη Σπύρου Ἰω. Πολιτικοῦ
1905. Εἶναι ζωγραφισμένη σὲ μουσαμᾶ.
Ἅγιοι Ἀνάργυροι μὲ ἐπιγραφή: Ἐν Δαδίῳ 1856. Μικρῶν διαστάσεων σὲ ξύλο
μὲ τραβέρσες καὶ παλαιὰ καρφιά. Πίσω ἔχει χρῖσμα ἀπὸ ἀσβέστη. Ὅλες οἱ
εἰκόνες ἔχουν ἀρκετὲς φθορές.
Από τό πόνημα τού Ιερομονάχου Λ.Βακάλη,













Οι φωτογραφίες είναι τού Δημήτρη Καλπύρη.