Σελίδες

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Ακρόπολη Αμφίκλειας

Ακρόπολη Αμφίκλειας

Ακρόπολη Αμφίκλειας

Περιγραφή

  Η αρχαία ακρόπολη της Αμφίκλειας βρίσκεται σε λόφο ΒΔ της σύγχρονης πόλης όπου και το νεκροταφείο το οποίο καταλαμβάνει σχεδόν όλη την έκταση της κορυφής.
  Τα ίχνη της είναι δύσκολο να διακριθούν με κυριότερο μνημείο να είναι ο πύργος τραπεζιόσχημης κάτοψης των μεσαιωνικών χρόνων, που έχει κατασκευαστεί από αρχαίους λαξευμένους ογκόλιθους, αργούς λίθους και θραύσματα κεραμίδων ενώ για συνδετικό υλικό έχει χρησιμοποιηθεί ασβεστοκονίαμα.
  Μέσα στον χώρο του νεκροταφείου δεν διακρίνουμε ίχνη των κτισμάτων της ακρόπολης εκτός από τους εντοιχισμένους αρχαίους λίθους που βρίσκονται στο κοιμητηριακό εκκλησάκι στο ανατολικό άκρο του νεκροταφείου.
  Ίχνη του τείχους και ενός ενισχυτικού πύργου κατασκευασμένα με τραπεζιόσχημη τοιχοδομή χρονολογούνται στον 4ο αι. π.Χ. και διακρίνονται παράλληλα με τον δρόμο που οδηγεί στην ακρόπολη. Η διαδρομή αυτών έχει χρησιμοποιηθεί για την οριοθέτηση του χώρου και την στήριξη του περιβόλου που περικλείει το νεκροταφείο. Νότια από το εκκλησάκι που συναντάμε πριν την είσοδο του νεκροταφείου διακρίνονται αρχαίοι λαξευμένοι λιθόπλινθοι.
 Κατηφορίζοντας και συνεχίζοντας νότια υπάρχουν σειρές λιθόπλινθων και αναλήμματα ενώ υπάρχει και αρκετή κεραμική αν και λόγω βλάστησης δύσκολα διακρίνεται.
  Στην περιοχή της ακρόπολης και γύρω από αυτή, δεν έχουν γίνει ανασκαφές. Ως επόμενο είναι να μην υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για την σπουδαία αυτή αρχαία πόλη η οποία πρέπει ν' απλώνονταν πέριξ της κορυφής του λόφου.
Αναμένουμε λοιπόν την στιγμή που η αρχαιολογική σκαπάνη θα φέρει στο φως τις πτυχές της ιστορίας της πόλης που στο βάθος του χρόνου ονομάστηκε Οφιτεία, Αμφίκαια, Αμφίκλεια, στα μεταγενέστερα χρόνια Δαδί, ως το 1915 που πήρε ξανά το όνομα το οποίο κατέχει μέχρι σήμερα.
  Η Αμφίκλεια αναφέρεται από τον Ηρόδοτο με απλή αναφορά για την καταστροφή που υπέστη στα Περσικά το 480 π.Χ. ενώ την αναφέρει και ο Παυσανίας στα Φωκικά.*
Γεώργιος Αθανασόπουλος

Κυριακή 8 Μαρτίου 2015

Φεστιβάλ κιθάρας στο αγρόκτημα Αμφίκαια!

Το αγρόκτημα Αμφίκαια όλα τα Σαββατοκύριακα του Μαρτίου σε συνεργασία με τον σύλλογο Ελλήνων κιθαριστών θα προσφέρει στους διαμένοντες του αγροκτήματος κάθε Σάββατο απόγευμα συναυλίες κιθάρας από καταξιωμένους καλλιτέχνες.
Κιθαριστική άνοιξη στο αγρόκτημα Αμφίκαια!!

Καλλιτεχνικός διευθυντής: Στέλιος Γκόλγκαρης.

Σάββατο 7/3/2015
Καρυώτη Κατερίνα και Μιχάλης Σουρβινός

 Ξεκίνησε η κιθαριστική άνοιξη στο αγρόκτημα Αμφίκαια. [Δ.Ι.Κ.] 



















 

Οι Δαδιώτες τιμούν τήν γιορτή τών γυναικών τους.



Γιορτή τής γυναίκας σήμερα καί οι Δαδιώτες γιορτάζουν τίς γυναίκες τους.

Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

6 Μαρτίου 1943

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΜΕ ΑΓΟΡΙΑΝΙΤΕΣ, ΣΟΥΒΑΛΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΔΑΔΙΩΤΕΣ !!!!! 6 Μαρτίου 1943 - Άνοιγμα φυλακών Λειβαδιάς

Ξημερώνοντας 6 Μαρτίου 1943, ομάδα ανταρτών του ΕΛΑΣ Παρνασσίδας ......
ανοίγει τις φυλακές της Ιταλοκρατούμενης Λειβαδιάς – 4.000 Ιταλοί στρατιώτες – και απελευθερώνει 80 κρατούμενους μεταξύ των οποίων ήταν και ο δάσκαλος Νίκος Δημητρίου, πατέρας  του καπεταν-Νικηφόρου, και η γερο-Σοφία, μάνα του Φώτη Παρνασσιώτη ( Δήμος Τσόκας). Στην παράτολμη επιχείρηση συμμετείχαν 25 παλικάρια, ανάμεσά τους πολλοί συντοπίτες μας, κυρίως  Αγοριανίτες, Σουβαλιώτες και Δαδιώτες... 
Ατρόμητος (Ζάχος Δράμπαλης), Τηλέμαχος (Γ. Σουραβλής – αργότερα -Λυκούργος), Νικήτας (Κομνάς Κ. Κομνά), Βαρδουσάκος (Κομνάς Ηρ. Κομνά), Κατσώνης  (Ηλίας Γ. Καραντζάς), Σόλωνας (Ι. Δημητρίου), Νικηφόρος (Δ. Δημητρίου), Στοφόρος, Δρόσος (Κώστας Πλατιάς), Νικηταράς (Κώστας Πλατιάς) -ξαδέλφια-,  Μητρούσης (Κρίνος), Ιάσονας (Μερτζιάνης)... 
Στην επιτυχία του τολμήματος καθοριστική ήταν η συμβολή του Σουβαλιώτη Γιώργου Καραχάλιου, που εκείνη την περίοδο υπηρετούσε την στρατιωτική θητεία του τοποθετημένος στην  χωροφυλακή (συνηθισμένο, τότε) στις φυλακές Λειβαδιάς, και συνεργάστηκε με τους αντάρτες για τον αφοπλισμό της φρουράς.
Η επιχείρηση είναι μοναδική σε όλη την περίοδο της Κατοχής στην Ελλάδα και αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο της αντρειοσύνης των μαχητών που γεννάει η ιδιαίτερη πατρίδα μας, η ηρωική Παρνασσίδα.
 Στην φωτογραφία, οι αντάρτες που συμμετείχαν στο άνοιγμα των φυλακών Λειβαδιάς, λίγες μέρες μετά, στην Δαύλεια.

Στη μέση, ο δάσκαλος Νίκος Δημητρίου, και περιστοιχίζεται από τους γιους του Νικηφόρο (αριστερά στη φωτογραφία) και Σόλωνα (δεξιά του).

Στο οπισθόγραμμα, γραμμένα ιδιοχείρως από τον δάσκαλο Νίκο Δημητρίου, τα ονόματα των ανταρτών και δύο απελευθερωθέντων (ο δεύτερος είναι ο δάσκαλος Αντώνης Νικολάου – αργότερα αντάρτης, με το όνομα «Τρικούπης»).


                Τα γράμματα είναι του δάσκαλου Νίκου Δημητρίου - πατέρα του Νικηφόρου

Αντλήσαμε στοιχεία από το βιβλίο: «Αντάρτης στα Βουνά της Ρούμελης» (Β΄ τόμος) του Δημήτρη Νικ. Δημητρίου – Νικηφόρου.

Χρήστος Μουτσιανάς

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015

ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ-ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Παρακαλούμε για την δημοσίευση και προώθηση σε κάθε ενδιαφερόμενο του συνημμένου εγγράφου.

Με εκτίμηση

Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Κουτρούμπας

Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΝ ΚΕΝΤΡΟΝ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΩΝ
ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ ΙΔΡΥΜΑ (Π.Δ. 1084/1981)

Σίνα & Δαφνομήλη 1Α Τ.Κ. 106 80 Ἀθήνα
τηλ. 210 3605850, τηλ. καί φάξ. 210 3637783
ἱστοσελίδα :
www.roumeli.orge-mail: roumeli@otenet.gr

Ἀριθ. Πρωτοκόλλου 641                                    Ἀθήνα, 3 Μαρτίου 2015

                                            ΠΡΟΣ
          Τίς Δημόσιες Ἐκκλησιαστικές, Ἐκπαιδευτικές, Πολιτικές
         καί Δημοτικές Ἀρχές καί τούς Πολιτιστικούς καί λοιπούς
         Συλλόγους τῆς Ρούμελης καθώς καί σέ ὅλους τούς
         ἐπιστήμονες καί ἐρευνητές.

            Τό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν (Π.Κ.Ρ.) πρός πραγμάτωση τοῦ κύριου κατά τή γνώμη μας σκοποῦ του, πού εἶναι ἡ ἔρευνα, διάσωση καί προβολή τῆς ἱστορίας καί τοῦ πολιτισμοῦ τῆς Ρούμελης καί ἡ βελτίωση τῆς ζωῆς τῶν κατοίκων της, προσκαλεῖ καί παρακαλεῖ ὅλες τίς Ἀρχές, τούς ἐπιστήμονες καί τούς πνευματικούς ἀνθρώπους τῆς Ρούμελης νά λάβουν μέρος καί νά βοηθήσουν τήν προσπάθεια γιά τήν ἔρευνα καί συλλογή ἐθνογραφικοῦ - λαογραφικοῦ καί ἱστορικοῦ ὑλικοῦ ἀπό τή Στερεά Ἑλλάδα (Ρούμελη).
            Ἡ προσπάθεια αὐτή ἀποσκοπεῖ στήν ἔρευνα, καταγραφή, συγκέντρωση, μελέτη καί διαφύλαξη τῆς ἱστορίας μας, τοῦ λαϊκοῦ πολιτισμοῦ τῆς περιοχῆς μας, τοῦ λαογραφικοῦ - ἐθνογραφικοῦ μας ὑλικοῦ, τῆς πολυτιμότατης αὐτῆς ὕλης, τῆς ἐθνικῆς μας κληρονομιᾶς, πού ἀποτελεῖ καί τήν ταυτότητά μας.
            Εἶναι ζωτική ἀνάγκη, προκειμένου νά μή λησμονηθῆ καί χαθῆ μαζί μέ τή φυσική φθορά τῶν φορέων του, νά ἀνευρεθῆ, καταγραφῆ καί τελικά νά ταξινομηθῆ καί ἀρχειοθετηθῆ τό πολύτιμο αὐτό ὑλικό, γιά νά παραδοθῆ στήν ἐπιστημονική μελέτη καί στίς ἑπόμενες γενεές. Ἔτσι θά δημιουργηθῆ στό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν ἕνα σπουδαῖο Ἀρχεῖο καί σύν τῷ χρόνῳ καί  Λαογραφικό Μουσεῖο, ὅπου ἐρευνητές καί ἐπιστήμονες ἀπό ὅλον τόν κόσμο θά μποροῦν νά μελετοῦν τήν ἱστορία καί τόν πολιτισμό τῆς Ρούμελης καί τά ἀποθησαυρισμένα ἐκεῖ στοιχεῖα, τά ὁποῖα θά ἀποτελοῦν μαρτυρία τῆς συνέχειας τοῦ βίου μας, τῆς ἱστορικῆς πορείας καί τῆς ἐθνικῆς μας ταυτότητας.
            Τό ὑλικό τῆς ἔρευνας μπορεῖ νά ἀναφέρεται σέ ὅλο τό φάσμα καί ὅλες τίς μορφές τοῦ ὑλικοῦ, τοῦ κοινωνικοῦ καί τοῦ πνευματικοῦ βίου καί πολιτισμοῦ τοῦ λαοῦ τῆς περιοχῆς μας (ἤθη, ἔθιμα, λατρεία, πίστεις καί δοξασίες, διηγήσεις, τραγούδια, μουσική τέχνη, ἑορτές, τροφές, σκεύη, ἐργαλεῖα, ἐπαγγέλματα, τοπική ἱστορία κλπ).
            Οἱ καταρτιζόμενες συλλογές, ὅπως καί τά λαογραφικά μουσειακά ἀντικείμενα καί οἱ ἐνδυμασίες θά καταγράφωνται στό Π.Κ.Ρ. μέ τά ὀνόματα τῶν συλλογέων καί θά ἀποτελοῦν ἀντικείμενο ἐπιστημονικῆς ἔρευνας καί μελέτης γιά τίς ἐπερχόμενες γενεές. Οἱ καλύτερες συλλογές θά βραβεύωνται στόν μόνιμο διαγωνισμό, πού ἔχει προκηρύξει ἀπό τίς στῆλες τοῦ περιοδικοῦ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ τό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν, τά δέ βραβεῖα θά ἀπονέμωνται στήν ἐτήσια Γενική Συνέλευση τοῦ Κέντρου.
            Γιά τήν διευκόλυνση καί τήν καλύτερη διεξαγωγή τῆς ἔρευνας τό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν ἔχει ἐκδώσει ἐφέτος τόν συνημμένο Ὁδοδείκτη γιά τήν ἔρευνα καί συλλογή ἐθνογραφικοῦ - λαογραφικοῦ ὑλικοῦ (ἐπιτόπια ἔρευνα),  τόν ὁποῖο μποροῦν οἱ ἐνδιαφερόμενοι ἐρευνητές νά τόν προμηθεύωνται ἀπό τή Γραμματεία τοῦ Π.Κ.Ρ.
            Ἐπειδή ἡ ἐργασία αὐτή εἶναι ζωτικῆς σημασίας καί ἐπιτακτικῆς ἀνάγκης γιά τήν ἔρευνα καί διάσωση τῆς ἱστορίας καί τοῦ πολιτισμοῦ τῆς Ρούμελης, πού παραμένουν μέχρι σήμερα κυριολεκτικῶς στά ἄγραφα μέ κίνδυνο νά λησμονηθοῦν καί νά χαθοῦν, παρακαλοῦμε θερμά νά ἐνημερώσετε μέ ἐγκύκλιό σας γιά τήν προσπάθεια αὐτή τίς ὑπηρεσίες καί τούς ἐπιστήμονες πού ἐποπτεύετε καί νά συνδράμετε μέ ὅποιον πρόσφορο τρόπο μπορεῖτε τό ἐπιστημονικό αὐτό ἐγχείρημα γιά τή συγκρότηση στό Π.Κ.Ρ. ἑνός Ἐπιστημονικοῦ Ἀρχείου, τοῦ ὁποίου στερεῖται ἡ Ρούμελη καί τό ὁποῖο θά εἶναι τό μοναδικό στήν Ἑλλάδα, ἀλλά καί διεθνῶς γιά τή μελέτη τῆς ἱστορίας καί τοῦ πολιτισμοῦ μας.






ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΩΝ

Τό Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτῶν προκηρύσσει μόνιμο διαγωνισμό γιά τήν καταγραφή καί διάσωση τῆς ἱστορίας καί τοῦ λαϊκοῦ πολιτισμοῦ τῆς Ρούμελης καί καλεῖ ὅλους τούς ἐνδιαφερόμενους νά καταγράψουν μέ ἐπιτόπια ἔρευνα τῆς περιοχῆς τους ἤ ἄλλων περιοχῶν τῆς Στερεᾶς Ἑλλάδος τά σχετικά στοιχεῖα (π.χ. λαϊκό ἑορτολόγιο, ἔθιμα γάμου, γέννησης, βάπτισης, θανάτου, λαϊκή ἰατρική, κατοικία, γεωργία, ποιμενική ζωή, παροιμίες, τραγούδια κλπ.), μέ ἀκρίβεια καί σαφήνεια καί, ὅπου εἶναι δυνατόν, νά τά συνοδεύουν μέ σχέδια καί φωτογραφίες.
Οἱ συλλογεῖς (φοιτητές, δάσκαλοι, κληρικοί, καθηγητές κλπ.) θά ὑποβάλλουν τίς συλλογές (πρωτότυπες χειρόγραφες ἐργασίες) στό Π.Κ.Ρ., ὅπου αὐτές θά ἀξιολογοῦνται ἀπό ἐπιστημονική ἐπιτροπή καί θά ἐντάσσωνται στό χειρόγραφο Ἀρχεῖο τοῦ Κέντρου. Στούς συντάκτες τῶν καλλίτερων συλλογῶν θά ἀπονέμωνται βραβεῖα καί ἔπαινοι, πού θά συνοδεύωνται ἀπό χρηματικό ποσό, ἀνάλογο μέ τίς οἰκονομικές δυνατότητες τοῦ Ἱδρύματος, κατά τήν ἐτήσια Γενική Συνέλευσή του.



                                                  Μέ ρουμελιώτικους χαιρετισμούς
                                              Ἐκ μέρους τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλίου

Ὁ Πρόεδρος
Δημήτριος Ε. Κουτρούμπας
Ὁμότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν

Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Ο Μάρτης τής Μαρίας.

Μάρτης



Πρώτη του Μάρτη.
Εξηκοστή  του χρόνου  ημέρα.
Λωξάνδρας,  Ευδοκίας,  Ρωξάνης
Χαρισίου,  Παράσχου,  Ορθοδόξης.
Πρώτη του Μάρτη 
κι ο αγέρας
προσκαλεί  τη σύναξη των δέντρων.
Ευχές ραίνει τη γη,
την ανεμώνη
με κεφαλαίο άλφα ζωγραφίζει.
Άσπρη και κόκκινη κλωστή
στο χέρι δένει του παιδιού.
Σε λίγο
θα γράψει στη σελίδα τ’ ουρανού
το πρώτο χελιδόνι.
© Σκουρολιάκου Μαρία


















Γ.Σ. Παρνασσός - Δόξα Μοσχοχωρίου 4-0

Άνετη επικράτηση και καλή εμφάνιση για την ομάδα του Παρνασσού που επικράτησε με 4-0 απέναντι στην ομάδα του Μοσχοχωρίου.Το 1-0 έκανε ο Τσάφος ενώ στο δεύτερο ημίχρονο ακολούθησαν άλλα τρία τέρματα με τους Δεληγιάννη και Σκοτίδα (2).
Γ.Σ. ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ : Γραββάνης,Μπαλωμένος,Καμπαξής,Ματαράς,Τσαπρούνης,
Καπερώνης,Καραπετσάνος,Δεληγιάννης,Σκοτίδας,Θανασιάς,Τσάφος.
Αγωνίστηκαν και οι Στιβακτής,Καραβασίλης και Καραούζας.
Προπονητής : Στάθης Καλλιμάνης





19η αγωνιστική :
Γ.Σ. Παρνασσός - Δόξα Μοσχοχωρίου 4-0
Πανζελιακός- Αταλάντη 92' 2-2
Ρεγγίνι - Άγ.Σεραφείμ 1-4
Τραγάνα - Ηράκλεια 1-2
Κόμνηνος - Ελατειακός 0-5
Καινούριο - Μενδενίτσα 3-0 α.α.
Ρεπό : Σκάρφεια

Βαθμολογία :
1.Άγ. Σεραφείμ 48
 - Ελατειακός 48
3.Ηράκλεια 43
4.Γ.Σ. Παρνασσός 34
5.Τραγάνα 32
6.Δόξα Μοσχοχωρίου 24
 7.Κόμνηνος 21
 - Ρεγγίνι 21
9.Καινούριο15
10.Αταλάντη 92' 14
11.Πανζελιακός 8
12.Σκάρφεια 4
13.Μενδενίτσα 0

20η αγωνιστική :
Άγ.Σεραφείμ - Γ.Σ. Παρνασσός
Αταλάντη 92' - Σκάρφεια
Ηράκλεια - Πανζελιακός
Ελατειακός - Ρεγγίνι
Μενδενίτσα - Τραγάνα 0-3 α.α
Κόμνηνος - Καινούριο
Ρεπό : Δόξα Μοσχοχωρίου

Βάλατε Μάρτη;

Καλό Μάρτη
Δ. Ι. Καλπύρης
Αμφίκλεια




·                     Στις 16 Φεβρουαρίου 1923, εφαρμόζεται στην Ελλάδα το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Η 16η Φεβρουαρίου γίνεται 1η Μαρτίου.
·                     Η Άνοιξη είναι μία από τις τέσσερις εποχές της εύκρατης ζώνης. Αστρονομικά ξεκινά με την εαρινή ισημερία κατά τις 21 Μαρτίου στο Βόρειο ημισφαίριο (η ακριβής ημερομηνία ποικίλει ανάμεσα στις 19 και 21 Μαρτίου), περιλαμβάνει τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο Μάιο και τελειώνει με το θερινό ηλιοστάσιο στις 21 Ιουνίου. Στο Νότιο ημισφαίριο η εαρινή ισημερία ξεκινά στις 21 Σεπτεμβρίου, περιλαμβάνει τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο και τελειώνει στο χειμερινό ηλιοστάσιο, στις 21 Δεκεμβρίου. Στην μετεωρολογία αναφέρονται συμβατικά οι τρεις μήνες του βόρειου είτε του νότιου ημισφαίριου ως Άνοιξη, παρόλο που η πραγματική διάρκεια της εν λόγω εποχής είναι 21 Μαρτίου - 21 Ιουνίου και 21 Σεπτεμβρίου - 21 Δεκεμβρίου αντίστοιχα.




·                     A' Κυριακ τν Νηστειν (τς ρθοδοξίας)   01.03.2015         Λέγεται Κυριακή της Ορθοδοξίας, γιατί γιορτάζουμε την αναστήλωση των αγίων Εικόνων και τον θρίαμβο της Ορθοδόξου Πίστεως κατά της φοβερής αιρέσεως των Εικονομάχων, των αιρετικών δηλαδή εκείνων που δεν εδέχοντο να τιμούν τις άγιες Εικόνες. Το «Ωρολόγιο» της Εκκλησίας γράφει: Για εκατό και πλέον χρόνια διαταράχθηκε η Εκκλησία με διωγμούς από κακοδόξους εικονομάχους. Πρώτος υπήρξε ο αυτοκράτορας Λέων ο Ίσαυρος και τελευταίος ο Θεόφιλος, άνδρας της Αγίας Θεοδώρας, η οποία μετά το θάνατο του συζύγου της ανέλαβε την εξουσία και στερέωσε πάλι την Ορθοδοξία μαζί με τον Πατριάρχη Μεθόδιο.                                                                                                 [Διαδίκτυο]